Portfolio: Mapped projection on a dress

Afgelopen week was het zover: de eindtentoonstelling met examenkunstwerken in het Hoftheater. De opdracht was om iets met het thema “beweging” te doen. Aangezien ik veel met fashion bezig ben leek het mij verstandig om een jurk te maken, zodat ik die ook aan mijn portfolio toe kan voegen.

IMG_1153a

Het afgelopen half jaar heb ik een vooropleiding op ArtEZ gevolgd, waar ik ook een workshop film had. Hier gingen we aan de slag met de videotechniek “mappen”. Voor de duidelijkheid: video mapping is een soort van knippen in je video. Je richt een beamer ergens op, en doordat je “geknipt” hebt in je video, schijnt de beamer de video alleen op het gedeelte waar jij een video op wil hebben.

IMG_1141a

Ik heb er dus voor gekozen om een mapped projection op een jurk te maken als eindexamenwerk. De jurk zelf heb ik gewoon gemaakt van wit zeil en papier. De video heb ik als volgt gemaakt: ik heb een patroon getekend die ik vervolgens heb gekopieerd zodat ik het patroon niet nog een paar keer hoefde te tekenen. (lui gedrag) Hierna heb ik de patronen geverfd, maar dan elke keer net ietsjes anders zodat je een bewegend effect krijgt wanneer je de patronen achter elkaar zet. Vervolgens heb ik de patronen ingescand en in Windows Live Moviemaker achter elkaar gezet. Dit was tot nu toe nog redelijk makkelijk om te doen.

Hier begint het moeilijke gedeelte! Allereerst was het al een hele opgave om een geschikt (gratis) programma te vinden waarin je kan mappen. Voor het mappen heb ik het programma Resolume Arena 4 gebruikt. Echter pakt dit programma alleen video’s in DXV formaat. DXV wat???! Okay, gevalletje Housten, we have a problem, dus. Uiteindelijk bleek dus dat ik mijn gemaakte video in .WMV formaat om moest zetten naar .MOV formaat. Vanuit daar kon ik het in een speciaal programma omzetten naar DXV formaat. Dit alleen al uitzoeken heeft me sowieso een dag bij mekaar gekost.

MVI_1152

Op de dag van de tentoonstelling zag ik zelf ook pas voor het eerst het eindresultaat, en het is gewoon gelukt! Stiekem ben ik er dan ook best wel trots op. Met een mooie 7,3 heb ik het vak beeldende vorming afgesloten.

Liefs, José.

2 gedachtes over “Portfolio: Mapped projection on a dress

Geef een reactie

